27 Haziran 2009 Cumartesi

Ders Materyalleri

Ders materyalleri buraya konulacaktır.

9 yorum:

Arif ÇAKIR dedi ki...

Ünite Bilgisi
'Ünite Başlığı'
Tercih Bizim: Sağlıklı ve mutlu bir yaşam mı, Hasta ve mutsuz bir yaşam mı?
(İslam Dinine Göre Kötü Alışkanlıklar)
'Ünite Özeti '
İnsanlar bir çok davranışlarda bulunurlar. Bu davranışların bir kısmı ise sürekli yapıldığı için alışkanlık haline gelir. Bu alışkanlıklar arasında kişiye ve topluma yararlı olanlar bulunduğu gibi, kişiye ve topluma zararlı olanlar da bulunabilmektedir. Güzel olan alışkanlıklar insanların mutlu olmalarını sağlarken, kötü ve zararlı alışkanlıklar da insanların mutsuzluğuna yol açar.
Din insanların mutlu olmalarını sağlayıcı kurallar koyar. İslam dini de zararlı olan alışkanlıklara bazı kısıtlamalar getirmiş hatta bir kısmını da yasaklamıştır. İslam dininin yasakladığı zararlı alışkanlıklardan en önemlileri ise alkollü içki içmek, uyuşturucu maddeler kullanmak, sigara içmek, kumar oynamaktır. İslam dini bu alışkanlıkların her birisi ile diğer insanların haklarının ihlal edildiğini kabul etmekte ve buna “kul hakkı” adını vermektedir. İslam dinin bütün kaynaklarında (gerek Kur’an-ı Kerim’de gerekse Hz. Muhammed(sas)’in hadislerinde) kul hakkının önemi üzerinde durularak kul hakkını Allah’ın bağışlamayacağı, ancak kendisine haksızlık yapılan kişinin bu hakkı affedebileceği üzerinde durulmaktadır.
Biz bu ünitemizde insanların nasıl daha mutlu olabileceklerini sorgulayarak öğrencilerin beyin fırtınası yapmalarını temin ederek ve öğrencilerin çevrelerinde konuyla ilgili gördükleri ya da duydukları anekdotları paylaşmaları ile üniteye başlayacağız. Daha sonra ise, yukarıda sayılan ve İslam dini tarafından da yasaklanan bu zararlı alışkanlıkların zararlarını öğrencilerin kendilerinin araştırıp bulmaları ve sınıf ortamında diğer arkadaşlarıyla paylaşmaları sağlanacak. Öğrenciler bu zararlı alışkanlıklardan nasıl korunabileceğimizle ilgili projeler geliştirmeye teşvik edilip yönlendirilecek.
Konuyla ilgili araştırmalarda Kur’an-ı Kerim, Hadisler, çeşitli bilim adamlarının ve bilge kişilerin konuyu ile ilgili görüş ve düşünceleri, bilimsel verilerin öncelikle dikkate alınması istenecek. Bu zararlı alışkanlıkların İslam dini tarafından kul hakkı olarak değerlendirilmesi ve kul hakkına İslam dininin verdiği önemin vurgulanması sağlanacak. Bu çalışmalarla, öğrencilerin hem bu zararlı alışkanlıklardan uzak durması, hem de kul hakkı kapsamına girebilecek diğer zararlı davranışlardan kaçınmalarının içselleştirmesi hedeflenmektedir.
Dersin Adı
Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
Sınıf Düzeyi
İlköğretim 7. sınıflar
İşlenmesi için Gerekli Ortalama Süre
5 hafta, toplam 10 Ders Saati (40 dakikalık dersler)

Arif ÇAKIR dedi ki...

'Ünitenin Temelleri'
Hedeflenen İçerik (Konu Başlıkları)
1. Alkollü İçki İçmek
2. Uyuşturucu Kullanmak
3. Kumar Oynamak
4. Kötü Alışkanlıklar Nasıl Başlıyor?
5. Kötü Alışkanlık ve Davranışlardan Nasıl Korunalım?
6. Başkalarına Zarar Vermek: Kul Hakkı
Öğrenme Amaçları/Çıktıları (Kazanımları)
1. İslam dininin yasakladığı kötü alışkanlıkları ayet ve hadislerden örneklerle açıklar.
2. Kumar, alkollü içki ve uyuşturucunun bireysel ve toplumsal zararlarını örneklerle açıklar.
3. Sigaranın birey ve toplum sağlığı açısından zararlarını araştırarak çevresinden örnekler verir.
4. Kötü alışkanlık ve davranışların nasıl başladığını kavrar.
5. Kötü alışkanlık ve davranışlardan kaçınmaya yönelik çözüm önerilerinde bulunur.
6. Başkalarına zarar vermenin kul hakkını ihlal anlamına geleceği bilinciyle kul hakkı konusunda duyarlı olur
Öğretim Programı Tasarım Soruları
Temel Soru İnsanlar nasıl daha mutlu olabilirler?
Ünite Soruları 1. Alışkanlık nedir?
2. Her alışkanlık zararlı mıdır?
3. Bağımlılık nedir?
4. 21. yüzyıldaki bağımlılık türleri nelerdir?
5. Zararlı alışkanlıklar nasıl başlıyor?
6. Kötü alışkanlık ve davranışlardan nasıl korunabiliriz?
7. İslam dini alkol, uyuşturucu, sigara ve kumarı niçin yasaklamış olabilir?
8. Alkolün zararları ile ilgili ayet, hadis ve büyük bilginlerin görüşlerini araştırınız.
9. İslam dini, kul hakkına niçin çok önem verir?
10. Kumar niçin haksız kazançtır?
İçerik Soruları 1. Zararlı alışkanlıkların belli başlıları hangileridir?
2. Alkollü içkiler vücudumuzun en fazla hangi organlarına zarar verir?
3. Sigaranın içindeki zararlı maddeler nelerdir?
4. Kötü alışkanlıklarla mücadele etmek üzere kurulan sivil toplum kuruluşları nelerdir?
5. AMATEM nedir?
6. Kul hakkı nedir?
7. Sigara içen bir kimse, çevresindeki insanları nasıl rahatsız eder?
Değerlendirme Planı
'Değerlendirme Zaman Çizelgesi'
Değerlendirme Planı
Değerlendirme Zaman Çizelgesi




Proje Başlamadan Önce Öğrenciler Projelerini Gerçekleştirmek için Çalışırken Proje Tamamlandıktan Sonra





Beyin fırtınası Anekdotsal notlar Araştırmaya yönelten sorular Proje denetim listesi Görüşmeler Gözlemler
Değerlendirme tabloları
Yansıtmalar
(sunu, pano, afiş vb. yayın)

'Değerlendirme Özeti'
Sürecin başlangıcında: Beyin fırtınası ve anekdotsal notlar;
Sürecin işlenişinde: Araştırmaya yönelten sorular, proje denetim listesi, görüşmeler, gözlemler;
Sürecin sonunda Değerlendirme tabloları, yansıtmalar (sunu, pano, afiş vb. yayın)

Arif ÇAKIR dedi ki...

Ünite Ayrıntıları
Önkoşul Becerileri
• Kelime işlemci becerileri,
• Elektronik çizelge kullanma becerisi,
• Power Point sunu programı kullanma becerisi,
• Web 2.0 araçlarını kullanma becerisi,
• E-posta kullanma becerisi,
• Çizim programı kullanma becerisi,
• Arama motorlarını kullanma becerisi,
• Kur’an-ı Kerim’den bir konuda ayet bulabilme becerisi,
• Sözlük kullanma becerisi.
• Kavram bilgisi ve teknik bilgiler

Arif ÇAKIR dedi ki...

'Öğretim (Öğrenme ve Öğretme) Süreçleri'
Üniteden Önce :
Öğretmen konuyu belirleyerek temel ve ünite ve içerik sorularını hazırlayacak. Öğrencilere ve velilere proje tabanlı öğrenme faydalarını anlatan broşür ve sunular hazırlayarak konuyla ilgili olarak öğrencileri ve velileri bilgilendirecek.
Öğrencilerin internette bir konuyu nasıl araştırabilecekleri ile ilgili “Hotmail, google üyelik ve google ve yahoo’da arama”, gmail doküman paylaşımı vb konularla ilgili destek materyalleri öğrencilere gösterilecek. Ünite süresince bilgisayarda araştırma yapacakları için bilgisayarı kullanırken nasıl oturacakları ve göz sağlığı ile ilgili dikkat etmeleri gerekenler öğrencilere sunum yapılacak. Ünite öncesi ünite planı ve proje çalışması sırasında uyulması gereken kurallar destek materyali olarak sınıf panosuna asılacak.
Hafta 1
Sınıfa mutlu insan ve mutsuz insan fotoğrafları getirilerek öğrencilere bu insanların niçin mutlu/mutsuz oldukları hakkında beyin fırtınası yapılacak. Bu beyin fırtınası sonrasında ise temel soru olan "insanlar nasıl daha mutlu olabilir?" sorusu hakkında beyin fırtınası yapılacak.
Öğrencilerin konu ile ilgili bilgilerini ve gereksinimlerini değerlendirmek için onların anekdotlarını paylaşmaları ve bunu tespit için hazırlanmış sorular. Böylece hem üniteye giriş yapılmış, hem de öğrencilerin gereksinimleri ve hazır bulunuşlulukları tespit edilmiş olur. Öğrencilere araştırma soruları verilerek gruplar halinde bu soruları araştırmaları istenecek. Bu sırada zararlı alışkanlıklar üzerine hazırlanan bir sunu/film izletilecek. Bu film/sunu üzerene öğrencilerin görüşleri alınacak ve yönlendirici sorularla konu hedefe doğru çekilecek. Öğrencilerin zararlı alışkanlıkları önlemek için projeler geliştirmeleri teşvik edilecek.
Hafta 2
İlk hafta verilen sorular için öğrencilerin hazırladıkları dokümanların sunumu gerçekleştirilecek. Ünite sorularından bir bölümünün burada cevaplanması sağlanacak. Buna yardımcı olması için konu ile ilgili hazırlanan kısa bir film izletilecek. Bu filmden yola çıkarak öğrencilerin nelerin zararlı alışkanlıklar olarak değerlendirileceği konusundaki bilgileri yönlendirilerek netleştirilecek.
Ayrıca ünite sorularından “Bu zararlı alışkanlıklara insanlar niçin alışır?” sorusu üzerinde öğrencilerin beyin fırtınası yapmaları sağlanarak, bu konuda gruplar halinde projeler üretmeleri istenecek. Böylece öğrencilerin hem işbirliği, hem üst düzey düşünme ve projeler geliştirmeleri gibi 21. yüzyıl becerileri geliştirilmeye çalışılacak.
Hafta 3
Öğrencilerin derledikleri gazete kupürü veya haberi, broşür, afiş, film, resim vb malzemeleri kullanarak alkol, sigara, uyuşturucu madde, kumar oynamanın zararlarını ortaya koyan sunumlar, ürünler(pano, slayt, broşür, gazete, bülten vb) hazırlamaları sağlanarak sınıfta bunları sunmaları sağlanacak. Bu çerçevede bu kötü alışkanlıklar, zararları ve yasaklanması ile ilgili ayet, hadis ve önemli bilgin ve bilge insanların konuyla ilgili görüşlerinin dile gelmesi sağlanacak.
Hafta 4
Öğrenciler tarafından hazırlanan zararlı alışkanlıklardan korunmak ve kurtulmak için geliştirilen projeler sınıfta sunulacak. Bu sunumlar ilgili değerlendirme ölçekleri aracılığıyla değerlendirilmesi sağlanacak. Bu projeler yalnızca sunulmakla kalmayıp konunun tartışılması da sağlanacak. Çıkacak sonuçlar rapor haline getirilecek. Daha sonra bu proje ve yayınlardan seçilenler uygun bloglarda yayınlanacak.
Hafta 5
Kul hakkı ve kul hakkının İslam dinindeki önemi üzerinde durularak Kur’an-ı Kerim’de ve Peygamberimizin hadislerinde konuya verilen önem ortaya konulduktan sonra, İslam dininin bu konuya niçin çok önem verdiği tartışılacak.
Tüm ünitede öğrenilenler öğretmen tarafından özetlenirken, öğrencilerin de buna katılımları sağlanacak.

Arif ÇAKIR dedi ki...

Bireysel Farklılıklara Yönelik Destek
Özel ihtiyaçları olan (engelli) öğrenci Engelli öğrenciler gerekli ortamın uygunluğu sağlanır.
Öğrenme güçlüğü çeken öğrenci Öğrenme güçlüğü çeken öğrenciler (varsa) her gruba en fazla bir kişi gelecek şekilde dağıtılır. Bu öğrencilere doğrudan strateji öğretimi, günlük sayesinde öğrenmeleri sağlanır. Bu öğrenciler için farklı öğrenme stratejiler kullanılarak öğrenciler arasındaki fark giderilmeye çalışılır. Sınıftaki yetenekli öğrencilerden kaynaştırılmış öğrencilerin öğretimi aşamasında destek alınması kaynaştırılmış öğrencide öğrenmeyi artıracaktır.
Üstün zekâlı ya da yetenekli öğrenci Üst düzey öğrenciler her gruba bir kişi gelecek şekilde dağıtılır. Bu öğrenciler kaynaştırılmış öğrencilere yardımcı olurken onlara konuyu aktarırken farklı yöntemler geliştirmelerini ve üst düzey düşünme becerilerinin geliştirilmesinde başarılı olunacaktır. Bu öğrencilerin konunun daha derinlemesine araştırmaları sağlanmaya çalışılacaktır. Örneğin; öğrenciler “zararlı alışkanlıkların neler olduğunu” araştırırken üst düzey öğrencilere “bu alışkanlıkların niçin yasaklanmış olabileceği” gibi konuları derinlemesine inceleme görevi verilebilir.
Ünite için Gerekli Kaynaklar ve Malzemeler
Teknoloji – Donanım (Kullanmayı düşündüğünüz aracın yanındaki kutuya tıklayın)


Teknoloji – Yazılım (Kullanmayı düşündüğünüz yazılımın yanındaki kutuya tıklayın)


Basılı Malzemeler Ders Kitabı, Öğretmen kılavuz kitapları, Öğretim Programı Rehber kitapları, hikaye kitapları,Kur’an-ı Kerim ve Meali, Hadis kitapları, Zararlı alışkanlıklarla ilgili gazete, dergi, bülten, afiş, broşür vb malzeme, el kitapları vb.
Sarf Malzemeleri Kalem, defter, kağıtlar, tebeşir, gazete, dergi vb. yayınlar
'İnternet Kaynakları' Ünitenizin uygulanmasını destekleyecek web adresleri.
 http://www.yesilay.org.tr/
 http://www.sigarasiz.com
 http://www.alkolmadde.com
 http://www.sigarayibirak.com
 http://www.amatem.gov.tr
 http://www.ssv.org.tr
 http://www.sokakcocuklari.net

Diğer Kaynaklar Okul gezileri(Göğüs Hastanesi ve Huzurevi gibi) , misafir konuşmacılar(Yeşilay Cemiyeti Çorum temsilcisi Atilla ALPAY, İl Sağlık Müdürlüğü çevre sağlığı birimi yetkilileri vb.) uzmanlar, diğer sınıflardaki öğrenciler ve öğretmenler, toplum üyeleri vb.

Arif ÇAKIR dedi ki...

DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK
BİLGİSİ DERSİNDE
PROJELERLE ÖĞRENME NASIL OLACAK?
Dersimiz müfredatında yer alan toplumumuzu genel olarak etkileyen konular üzerinde çeşitli proje çalışmaları hazırlayacağız. Öğrencilerimiz bu çalışmalar üzerinde teknolojinin çeşitli imkânlarından faydalanıp araştırmalar yaparak, hem konu ile ilgili kavramları çok çeşitli kaynaklardan öğrenecekler. Hem de bu konular üzerinde çözüm yolları üretip ortaya yeni çözüm yolları koyabileceklerdir.
Bu sayede öğrencilerimiz projelerle öğrenmenin kazandırdığı (kazandırabileceği) becerilerden bir ya da bir kaçını kazanabileceklerdir.

Arif ÇAKIR dedi ki...

AİLELERDEN BEKLEDİĞİMİZ
Öğrencinizin yapacağı çalış-malarda ona yardımcı olmanızı bek-liyoruz. Ancak bu yardım, çocuğu-nuzun ödevini sizin yapmanız değil, onun çeşitli kaynaklara ulaşmasında yol gösterici, teşvik edici; gerekti-ğinde de kaynaklara ulaşabilmesi için gerekli maddi imkânları sağlamanız şeklindedir.

Arif ÇAKIR dedi ki...

PROJELERLE ÖĞRETİM
Çoğu veli çocuğunun ezberci bir anlayışla eğitildiğinden şikayet eder. Ancak yine aynı velilerin bir kısmı farklı yöntem ve teknik kullanan, farklı araç ve gereçlerle etkinlik gerçekleştiren öğretmenleri “eski köye yeni adet getirmek”le suçlar. Bu konuda velilerimiz ne kadar haklı veya haksızdır?
Bu sorunun cevabını bula-bilmek için bu konuda araştırma yapmak gerekir. Yapılan araştırmalar ise insanların bizzat yaptıklarını daha iyi öğrendiklerini, bu öğrenmenin aynı zamanda kalıcı olduğunu ortaya koymaktadır.
Günümüzde öğrencilerin daha başarılı ve mutlu olabilmeleri için eğitimin öğrenci merkezli olması, yapılandırmacı bir anlayışla ele alınması, bilgilerin hazır verilmesi yerine öğrenciye bilgi edinebilme yollarının ve bilgiye ulaşabileceği ortamın hazırlanması en doğru yol olsa gerek.
İşte bu eğitimde kullanılan en temel araçlar da teknolojik araçlardır. Bu teknolojik araçların en önemlisi ise hiç kuşkusuz bilgisayar ve internettir.
Elbette çocukların sınırsız ve sorumsuz bir bilgisayar ve internet kullanımından söz etmek doğru olmayacaktır.
Her şeyin tadında olması elbette en uygunu. Öğrenciyi derse iyi motive etmeyi başarır, üst düzey düşünme becerisini geliştirmesine katkı sağlarsak “Bu iş tamam“ demektir.

Arif ÇAKIR dedi ki...

PROJELERLE ÖĞRENME
21’inci yüzyılda, teknoloji daha gelişmiş ve daha kolay ulaşılabilir olduğu için, bireyler eğlence ve boş zaman aktivitelerinin yanı sıra kendi toplumlarına katılma konusunda neredeyse sınırsız fırsata sahip olabiliyorlar. Günümüzde işyerlerinde bilgisayarlar alışılagelmiş görevleri üstlendiği için, çalışanların çok daha büyük bir bölümü, esnek ve yaratıcı problem çözen bireyler olmalarını gerektiren işlerle meşgul oluyorlar.
Günümüz öğrencilerinin bu ortamda başarılı olmaları için okullar temel becerilerden daha fazlasını kazandırmalıdır. Ayrıca öğrenciler eleştirel düşünme, problem çözme, işbirliği, teknoloji kullanımı, öz-yönelim ve iletişim gibi 21’inci yüzyıl becerilerinde yetkin hale gelmelidirler.
Tam bu noktada ise projelerle öğrenme yardımımıza yetişiyor.
Projelerle öğrenme öğrencileri-mize neler kazandırır?
• Sorumluluk
• İletişim Becerileri
• Yaratıcılık
• Eleştirel Düşünme
• Edindiği bilgileri sorgulama ve özümseme
• Kişiler arası ve İşbirliği Becerileri ve Liderlik fonksiyonlarının farkına varma
• Problemi Tanımlama ve çözümler üretebilme
• Sosyal sorumluluk ve kendi özelliklerinin (birikimlerinin) farkına varabilme
becerilerini geliştirir.